✓ Snabba leveranser
✓ För medlemmar: Förtur till Black Week
isApp=false

Köpvillkor

Allmänt

Dessa villkor gäller för Apohems e-handel. Apohem.se ägs och drivs av Apohem AB (org.nr. 559094-8401) nedan benämnt Apohem.

För att handla på Apohem ska du ha fyllt 18 år, vara myndig och ha rätt att ingå avtal. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. Genom att klicka på 'Gå till betalning' på kassasidan godkänner du Apohems köpvillkor.

Beställning

För att handla beställer du på www.apohem.se. Vid frågor kring din beställning kontaktar du vår kundservice.

Om du vill beställa receptförskrivna läkemedel krävs innehavande av elektroniskt recept och mobilt BankID vid identifiering. Här kan du läsa mer om hur du går tillväga för att beställa receptförskrivna läkemedel. 

Receptförskrivna läkemedel
Receptförskrivna läkemedel är momsbefriade och dessa priser visas därför utan moms.

Vid köp av receptförskrivna läkemedel sker slutgiltig prissättning av läkemedel som ingår i förmånen när beställningen färdigställs för leverans, d.v.s. när receptet expedieras av Apohem. Priset på läkemedel som ingår i förmånen fastställs av TLV (Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket) och varierar över tid. Även ditt eget högkostnadsskydd kan ändras innan beställningen hanteras. Det pris du ska betala för läkemedel som ingår i förmånen kan således ändras från det att du beställt läkemedel till tidpunkten för leveransen. Vi kontaktar alltid dig som kund om ditt läkemedel blir dyrare. 

Om du 1) inte hämtar ut ditt paket i tid hos ombud eller box 2) vägrar ta emot ditt paket eller 3) att vi inte lyckas nå dig för din hemleverans, så skickas paketet tillbaka till Apohem och du kommer att förlora ditt receptuttag utan återbetalning (vi backar/ångrar inga uttag pga dessa orsaker).

Apohem erbjuder ingen ångerrätt av receptförskrivna läkemedel. Vid retur av receptförskrivna läkemedel måste dessa enligt lag destrueras och ingen återbetalning till dig som kund sker. 

 

Stoppa eller ändra en genomförd order

Vårt orderflöde går väldigt fort. Den snabba hanteringen är nödvändig för att vi ska kunna leverera till alla våra kunder inom utlovade tider men innebär också att vi inte har någon möjlighet att stoppa, ändra eller ta bort en genomförd beställning. Vid frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

 

Priser & produktinformation

Priserna på Apohem anges i svenska kronor inklusive moms. Beroende på det fraktalternativ du väljer kan en fraktavgift tillkomma på ditt köp, fraktkostnaden visas i kassan för respektive fraktalternativ. 

De priser och kampanjer som anges på apohem.se är de som gäller. Priserna på apohem.se uppdateras regelbundet och Apohem förbehåller sig rätten att göra ändringar. Apohem kan inte garantera att produktbilderna återger varans exakta fysiska utseende/egenskaper och godkänner inte reklamationer baserade på detta. Fel i priser, produkttexter och avgifter kan uppkomma pga tryck- och skrivfel, Apohem förbehåller oss rätten att korrigera dem i efterhand. Om felaktigt pris har angetts för en vara som du har beställt så förbehåller sig Apohem rätten att ta bort varan alternativt hela ordern. Apohem reserverar sig för eventuell slutförsäljning. 

 

Leverans

På kassasidan kan du välja mellan olika fraktalternativ. De fraktalternativ som du kan välja baseras på var du bor och vilka varor du vill handla. Köpesumman för att uppnå fraktfria alternativ i kassan beräknas efter eventuellt avdragna rabatter eller bonuscheckar. Vi hanterar oftast din order inom ett dygn på helgfria vardagar och du kommer att få en leveransbekräftelse när dina varor är packade. 

Du som kund ansvarar för att fylla i korrekta personuppgifter när du lägger din order. Tänk även på att ange din portkod/porttelefon samt att ditt namn måste stå på brevlådan, dörren eller i trappuppgången, detta för att paketet ska kunna delas ut om du valt leverans till brevlådan eller hemleverans. Apohem har ingen möjlighet att ändra leveransadress efter genomfört köp. Apohem förbehåller sig rätten att ändra fraktalternativ om det fraktalternativ som valts bedöms olämpligt (t.ex. systemfel eller produkt-/emballagestorlek).

Leverans utanför dörr/tomt/brevlåda

Om du som kund valt ett fraktalternativ där ditt paket lämnas utanför dörren, på din tomt eller i din brevlåda, ansvarar du själv för paketet från och med att transportören har lämnat paketet. 

Transportörerna har rätt att lämna paketet till ombud vid misslyckat leveransförsök, felaktig/avsaknad av mottagare/adress eller om det inte är lämpligt att leverera vid tomt/brevlåda/dörr. 

Om ditt paket blir försenat eller skadas under transporten kontaktar vi eller vald transportör dig med information. Vänligen kontakta vår kundservice för hjälp.

Om du inte hämtar ut eller tar emot ditt paket

Om du 1) inte hämtar ut ditt paket i tid hos ombud eller box 2) vägrar ta emot ditt paket eller 3) att transportören inte lyckas nå dig för din hemleverans, så skickas paketet tillbaka till Apohem. Du blir då återbetald för alla varor förutom de som inte omfattas av ångerrätten (se avsnitt om Ångerrätt nedan) och debiteras 69 SEK i en returavgift.

Betalning

Apohem har Klarna som partner för samtliga betalsätt. På kassasidan visas totalbeloppet för din order. Genom att klicka på 'Gå till betalning' accepterar du Apohems och Klarnas villkor. Klarna erbjuder genom Klarna Checkout följande betalalternativ: Klarna Faktura, Swish, Klarna Konto (delbetalning), kortbetalning och direktbetalning från ditt bankkonto. Klarna använder säkerhetslösningen 3D-Secure vid betalning med kort. Har du frågor om betalningen, kontakta Klarna.

Kreditprövning kan göras av Klarna vid köp med Klarna Faktura och Klarna Konto (delbetalning). Klarna kan vid vissa betalsätt kräva mobilt BankID för att slutföra köpet. De personuppgifter som finns om dig som kund kommer att hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningens krav. Läs mer om dataskydd.

 

Cookies

På apohem.se används cookies för att individanpassa erbjudanden och marknadsföring samt för att göra webbplatsen ännu mer användarvänlig för dig som besökare. Läs mer om hur vi använder cookies här.

 

Copyright

Allt innehåll på apohem.se tillhör Apohem eller våra leverantörer och är skyddat av upphovsrätt. Det gäller till exempel text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp och filer.

 

Ångerrätt

Du har som kund hos Apohem 14 dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal (2005:59). Ångerfristen börjar gälla när du mottagit ditt paket. Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten (69 SEK). 

För att nyttja din ångerrätt behöver du säkerställa att din vara omfattas av ångerrätten, se nedan för undantag.  Du som kund behöver skicka varan/varorna till oss inom 14 dagar och ansvarar för din retur tills att den kommit Apohem tillhanda. Vill du ångra delar av ditt köp är det givetvis möjligt. Du återbetalas för de varor du skickar tillbaka samt debiteras returavgift . Avgiften för returen (69kr) dras bort från totalbeloppet.

Varan måste vara i ett väsentligt oförändrat skick, det vill säga oanvänd och oskadad. Apohem kan göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. 

Varor som är undantagna från ångerrätten och som därmed inte kan returneras: Receptfria och receptbelagda läkemedel/varor, djurläkemedel, kylvaror, livsmedel, medicintekniska produkter, sexleksaker, hygienartiklar samt varor med bruten försegling/plombering. 

Vid retur kan du använda dig av Konsumentverkets ångerblankett (som du kan ladda ner här). Det är dock inget krav.

Så här gör du för att returnera en vara:

1.Kontrollera att returrätten gäller på de varor du önskar returnera
2. Fyll i dina uppgifter + ordernummer i detta formulär (OBS! Var noga så alla dina uppgifter blir korrekta): https://myreturns.postnord.com/apohem001?lang=sv
3. Invänta en QR-kod från Postnord (ska skickas som SMS till ditt mobilnummer)
4. Packa paketet väl (så inget innehåll går sönder i frakten)
5. Lämna in paketet hos närmaste Postnord-ombud (här kan du se vilket som är närmast just din adress: https://www.postnord.se/vara-verktyg/hitta-servicestalle
6. Returen registreras automatiskt hos Postnord-ombudet och skickas tillbaka till vårt lager

Återbetalning

Återbetalningen sker inom 14 dagar från det att vi mottagit och registrerat godkänd retur. När vi har registrerat godkänd retur meddelar vi Klarna om återbetalning (oavsett betalalternativ).

 

Reklamation

Som kund har du ansvar för att undersöka de levererade varorna noggrant vid mottagandet för att försäkra dig om att de är felfria. Om du har mottagit en felaktig vara och vill reklamera den ber vi dig:

  • Kontakta vår kundservice och beskriva felet på varan så tydligt som möjligt och skicka med en bild/video om skadan är synlig.
  • Spara varan, originalförpackning samt ytteremballage tills dess att ärendet är löst.

Dokumentera skador på varan, originalförpackningen och ytteremballage genom bild eller video. Reklamationsrätten gäller ursprungliga fel, d.v.s. inte fel som uppkommit till följd av vårdslös hantering, handhavandefel, slitage eller att skötselråd ej följts. Som konsument har du tre års reklamationsrätt med undantag för de varor som försämras innan. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckt felet. 

Apohem erbjuder ingen “nöjdkund-garanti”. Detta innebär att vi ej godkänner reklamationer av varor som du använt men som ej lever upp till dina förväntningar. Vid eventuell allergi eller överkänslighet rekommenderar vi alltid att man provar en vara på en liten yta och väntar i 24h för att se om man får någon reaktion.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Som konsument har du möjlighet att använda dig av EU-kommissionens ODR-plattform (online dispute resolution) rörande tvistlösning på nätet.

 

Riktlinjer för recensioner

Recensioner är till för att hjälpa besökare på apohem.se att söka information om våra produkter. Vi är tacksamma för att du som kund vill bidra till att ge mer detaljerad och egenupplevd information om våra produkter. Nedan följer riktlinjer för recensioner på apohem.se:

Vad ska min recension innehålla?

  • Basera din text på personlig erfarenhet av produkten.
  • Lyft gärna fram för- och nackdelar direkt i formuläret.
  • Återge ditt samlade intryck av produkten med stjärnbetyg 1-5.
  • Det är inte ett krav att din recension innehåller text, men ju mer detaljer desto bättre hjälp och information. Var gärna detaljerad och utförlig.
  • Det är även möjligt att komplettera din recension med en egen produktbild eller en bild där produkten kommit till användning.
  • En produktrecension görs framför allt genom en bedömning av produkten i sig varför en bedömning av företaget eller produktens tillverkare i allmänhet, eller kommentarer kring lagerstatus eller leveranstid normalt inte är föremål för en produktrecension utan hellre kan tas med vår kundservice.

Riktlinjer för recensioner

Apohem publicerar både positiva och negativa recensioner om de produkter som finns att köpa på apohem.se. Men det finns ett par saker som du som recenserar behöver tänka på.

  • Du får bara skriva en recension om du använt produkten.
  • Vi tillåter inte recensioner som enligt vår bedömning är kränkande, stötande, syftar till marknadsföring av annans verksamhet, innebär vilseledande eller otillbörlig marknadsföring, kan utgöra upphovsrättsintrång, brottslig verksamhet eller liknande.
  • Du får inte skriva en recension om du är sponsrad av Apohem.
  • Det är inte tillåtet att hitta på en recension eller skriva ett omdöme i någon annans namn.
  • Tänk på att inte använda några otillåtna påståenden om produkten eller skriva om produkter på ett sätt som antyder att den har läkemedelsliknande effekt.
  • Spara gärna dokumentation som visar att du köpt en produkt för det kan hända att vi ber dig att verifiera din recension.

Apohem förbehåller sig rätten att inte publicera samt ta bort recensioner som strider mot lag, våra riktlinjer för recensioner eller på annat sätt är oetiska. Recensioner publiceras publikt på apohem.se, i Apohems Community och kan även komma att användas i exempelvis marknadsföringsmaterial.

Om du märker att det publicerats sådant som bryter mot våra riktlinjer eller om du har frågor, hör gärna av dig till oss genom att kontakta vår kundservice

 

Kundklubb

Villkor för Club Apohem hittar du här

 

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Apohems skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, pandemi, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Apohems förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Apohem rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

 

Ändring av köpvillkor

Apohem kan när som helst ändra villkoren i dessa köpvillkor. De villkor som gäller vid köptillfället är de som tillämpas på köpet.

Denna version gäller från 2023-10-25.

 

Kontakta oss

Kontakta kundservicekundservice@apohem.se eller 08-12 82 86 00.

Apohem AB
Norra Stationsgatan 99
113 64 Stockholm
Org.nr. 559094-8401