FAQ | Vanliga frågor

Beställning & betalning
Du kan betala med kort, Swish, faktura, direktbetalning eller delbetalning via Klarna.
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån.
Du hittar ditt kvitto hos Klarna, det underlag som kommer från oss är din orderbekräftelse där moms framgår. Köpkvittot skickas automatiskt efter att pengarna har dragits från kortet, ca 2-3 dagar efter ett köp. Skulle detta inte skickas automatiskt kan du alltid kontakta Klarna direkt på 08-12012010 eller Klarna.se så kan de skicka det manuellt till dig på din önskade mailadress.
Alla betalningar hanteras av Klarna. Kontakta Klarnas kundservice vid frågor eller logga in hos Klarna för att hantera dina betalningar.
Nej, det går tyvärr inte att ändra eller lägga till en produkt eller avbryta en redan lagd order hos oss. Däremot har du returrätt på de flesta produkter, se våra köpvillkor.
Orderbekräftelsen skickas till samma mailadress som registrerades i kassan. När paketet är packat skickas en leveransbekräftelse till samma mail. Hittar du inget mail – kolla skräpposten och att du angett rätt e-post.
Som det framgår i våra köpvillkor ansvarar du som kund för att fylla i rätt uppgifter vid beställning. Vi kan sällan ändra uppgifter i efterhand, men du kan alltid höra av dig till vår kundservice så ser vi vad vi kan göra i just ditt fall.
Frakt & leverans
Du kan få ditt paket levererat via hemleverans, ombud, brevlåda eller paketskåp via Instabox, Budbee, Earlybird, PostNord och Airmee. Läs mer om våra leveransalternativ.
Leveranstiden är normalt 1-2 arbetsdagar, beroende på fraktsätt och leveransadress.
Fraktkostnaden bestäms automatiskt utifrån leveranssätt och hur mycket du handlat för. Om du lägger det du vill ha i varukorgen och sedan anger ditt postnummer i kassan kan du se tillgängliga leveransalternativ och eventuella fraktavgifter.
På Apohem erbjuder vi alltid fri frakt med PostNord Brevlåda Miljö samt fri frakt vid recept.
I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk där du kan följa paketet. Du kan även söka på spårningsnumret på fraktbolagets egen spårningssida.
Fotografera skadan och kontakta kundservice genom att klicka på den turkosa ikonen märkt "Chatta med oss", välj sedan fliken "Kontakta oss". Där kan du välja mellan att skicka ett meddelande eller chatta med oss direkt.
Rabatter & erbjudanden
Fyll i rabattkoden i kassan innan du betalar. Läs mer om rabattkoder.
Rabattkoder går inte att kombinera med andra erbjudanden och redan nedsatta produkter (gäller även produkter märkta Nice Price). Rabattkoder gäller heller inte receptbelagda läkemedel, modersmjölksersättning eller sluta röka sortimentet. Undantagna varumärken är Priorin, Baby Brezza och Sleepy Troll. Läs mer om rabattkoder.
Om du är inloggad så ligger bonuschecken automatiskt i kassan redo att användas/aktiveras, förutsatt att köpet uppfyller kraven för rabatten. Du hittar även bonuschecken under “Mitt medlemskap” → "Mina erbjudanden".
På Apohem använder vi oss av olika referenspriser. Ordinarie pris, Lägsta pris, Club Deal, Deal och Nice Price. Här kan du läsa mer om våra olika prissättningar och vad de betyder.
Retur & reklamation
Du har 14 dagars ångerrätt på allt förutom läkemedel, kylvaror, oplomberade sexleksaker, livsmedel, hygien- och intimartiklar samt medicintekniska produkter. Produkterna ska vara oanvända och i väsentligt oförändrat skick. Du gör enkelt en retur så här:
- Fyll i returformuläret med dina uppgifter och ordernummer.
- Invänta QR-kod från Postnord via SMS.
- Packa produkterna väl.
- Lämna in paketet hos ditt närmaste Postnord-ombud.
- Returen registreras och skickas tillbaka till vårt lager.
Observera att vi tar ut en returavgift om 69 kr.
Nej, varken receptfria eller recetbelagda läkemedel får inte returneras – även om förpackningen är obruten. Detta är inte unikt för oss på Apohem, utan är reglerat av Läkemedelsverket och gäller alla apotek i hela Sverige. Läs mer om retur av läkemedel.
Vid återbetalning tar det upp till fem bankdagar innan du får pengarna tillbaka. Återbetalningen sker på samma sätt som du betalade. Vid en retur eller reklamation blir du återbetald så fort vi tagit emot och behandlat returen/reklamationen.
Recept & läkemedel
Logga in med ditt BankID och gå sedan in under fliken "Mina recept". Där kan du välja dina receptbelagda läkemedel och och klickar på “köp” för att lägga till medicinen i varukorgen. Du kan lägga till andra produkter som vanligt till din order.
Högkostnadsskyddet gör att du aldrig betalar mer än ett visst belopp per år för dina receptläkemedel. Läs mer om högkostnadsskyddet.
Utbyte av läkemedel eller generiskt utbyte innebär att vi kan erbjuda ett likvärdigt läkemedel med samma verksamma ämne. Alla utbytbara läkemedel granskas av Läkemedelsverket.
Som vårdnadshavare behöver du ingen fullmakt för att hämta ut recept för dina barn under 13 år, så fort ditt barn fått ett läkemedel utskrivet kan du enkelt se och beställa barnets recept genom att logga in med ditt BankID. Barn över 13 år kan själva logga in, beställa och se sina recept om de har BankID.
Du kan logga ut från “Mina recept” genom att klicka på “Logga ut” i menyn längst ner på vänstra sidan. Om du lämnat receptsidorna kan du även klicka på “Logga ut” i högra hörnet på hemsidan.
Nej, läkemedel får inte returneras – även om förpackningen är obruten. Detta är inte unikt för oss på Apohem, utan är reglerat av Läkemedelsverket och gäller alla apotek i hela Sverige. Läs mer om retur av läkemedel.
Våra farmaceuter kontrollerar alltid att beställda receptbelagda mediciner har tillräckligt lång hållbarhet för att hinna användas under den förväntade användningstiden.
Du är välkommen att kontakta oss via mail eller telefon innan du lägger din beställning för att kontrollera vilket utgångsdatum vi har i lager på produkten du planerar att köpa.
Kundservice & rådgivning
Chatta med oss eller skicka ett meddelande genom att klicka på den turkosa ikonen märkt "Chatta med oss". Du kan även ringa oss på 08-12 82 86 00 och prata direkt med en kundrådgivare, hudterapeut eller farmaceut. Våra öppettider och kontaktuppgifter.
Du kan få personlig rådgivning från våra farmaceuter via chatt, mail och telefon. För att chatta med en farmaceut eller skicka ett meddelande, klicka på den turkosa ikonen märkt "Chatta med oss". Du kan även ringa oss på 08-12 82 86 00 och fråga efter en farmaceut. Våra kontaktuppgifter och öppettider.
Våra farmaceuter ger råd kring allt kopplat till läkemedel och recept, såsom dosering, biverkningar och kombinationer. Våra hudterapeuter finns här för att ge tips och råd inom hudvård och erbjuder både hudrådgivning och hudanalys. Våra kundrådgivare hjälper dig om du så behöver kolla upp en leverans eller jämföra produkter.
Vår digitala hudanalys hjälper dig hitta rätt produkter för din hud. Besvara frågorna, så återkommer en av våra auktoriserade hudterapeuter med personliga rekommendationer för dig.